Click Here For Free Blog Backgrounds!!!
Blogaholic Designs

Mam@ju's Little Precious

May 5, 2009

Jangan pilih jalan "shortcut"..

Korang dah tgk lum??... Aku?.. jangan haraplah...maka bersyukurlah pada mereka yg boleh hantar ank2 kat makpak dan berlenggang lenggok laki bini tgk wayang . Motif ? Aku teringat satu kejadian ,peristiwa tak semena-mena...
Dalam tahun 94 aku, Mak senah, Ija ngan Lin dah mengaktipkan diri yg x berapa nk aktip nih ke jalan yg benar, jalan yg di redhai,direstui dan diyakini oleh mak pak kami bukan ke jalan hitam yer adik-adik,anak-anak..jadiknya setiap hari kami berempat nih, lps balik sekolah kami ada sessi latihan sampailah ke mlm. Lupa nk kasi tau latihan apa. Latihan menari untuk pelancaran Tahun Melawat Malaysia Tahun 1994. Kami akn berjumpa di Jalan Silang dan berjalan lah kami berempat, melalui Dataran Merdeka, Bank Rakyat, Padang Merbuk maka sampailah kami ke tempat latihan menari iaitu di ASK.. Aku pendek kan jer arr cite..ada satu malam, kami berempat nih balik agak lewat dlm pukul 11 mlm camtu, so dgn muka yg berminyak dan keletihan berjalan lah 4 sekawan nih seperti biasa menuju ke Jln Silang melangkah ke Dataran melalui jalan belakang mahkamah...!!!
Tengah khusyuk dan penuh tawaduk berjalan , kami nampak ada lah segerombolan cameraman dari sebuah stesen tb swasta fokus kat kita org nih..per hal lak kan...kita org wat bodoh jer ar jalan, xkan nak jakun lak tgk org pegang camera .. tub tub korang tau tak...!! tak semena2 kuar arr gambar kitaorg kat salah satu slot rancangan deorang pasal cite Bohsia..ek eleh...aku rasa nk lempang jer muka cameraman ngan penerbit rancangan tu. Walaupun muka kita org di blur kan tapi, track bottom sekolah tu yg mahal tuh...apa barang bohsia pakai track bottom sekolah,T-shirt ngan kasut kungfu...adehh !! Lepas tu kecoh gak arr nama sekolah kita org, sbb "bohsia" tu pakai track bottom sekolah...tu ar nama nya bodoh tak leh nak ajar!! Weii.. kita org gadis suci murni sesuci embun pagi, menyahut seruan kerajaan untuk jadik remaja yg mempunyai wawasan..tetiba lak jadik bahan free korang. asal sempat jer arr korang snap.. pesal korang x snap makcik2 yg lalu lalang kat situ..cam bagus arr korang nih..!! Aku ngan Mak Senah pun selalu ikut jalan kat Petaling Street tu menghala ke Stadium Merdeka buat latihan menari...sib baik x dipanggil nya kami "anak ayam".. Itulah antara kenangan aku ngan kengkawan masa muda remaja dulu. Tapi tu semua x jadik kudis, aku ngan Mak Senah melangkah lagi setapak demi setapak menyertai aktiviti seni,lakonan eceh ceh ceh... Bila tgk tibi kekadang nampak lah penari2 yag satu badge ngan weols ni dah pun jadik .. pro-fa-c-o-nal... yg profesional lak dah jadik pelakon... Bila type cite pasal menari2 nih.. aku teringat lah pulak kat Abg Malek (bapak ayam aku ngan Mak Senah), Abg Jai, Abg Epol... rindu tul ngan pon2 nih...hmmm..Abg Man(Azman Razali) ngan Kak Ida pun sama ... Dan sehingga ke hari ni aku masih lagi menari dgn menggunakan prop... senduk sudip piuk dan belanga...(goyang gerudi tuhh...hahahaha ) Pendidikan moral yg terdapat dlm n3 ni ialah, seperti pepatah melayu ada menyebut "dont judge the book by its cover.." ! Jangan sesekali begitu yer..kenal lah luar dan dlm sesorang dulu , jgn tangkap muat jer, asal nmpak jer keburukan mula lah nak buat story, kalau setakat baru kenal 2-3 thn, jumpa pun setahun sekali x pernah, belum layak la nak komen aku...wah ada nada eksyen disitu...tetiba lak emo.... ok berbalik pd story, jgn pilih jalan hitam,jln kuning,biru,merah x mengapa.. gambar menari2 nih nnti aku load..kena bukak peti besi dulu...

7 comments:

mam@ju said...

** RALAT
bapak aym yg dimaksudkan dlm n3 ini ialah... org yg menjaga/memberi kami peluang2 utk mngikuti xtvt seni bukan spt apa yg "difikirkan"..HARAP MAKLUM. i tuleenn bang..

edaman said...

bed...bravo...suke aku ..lame tak dgr ko nyer cite ...anyway, cantek ko nyer header..lgi satu suke tngok ko nyer goyong gerudi buat aku ketawa ..

mam@ju said...

oo suke yer..jom kita bergoyanggg...wakakaka

LIN ARIFF said...

wakakakkaka bed itu kess naya korg kena..pttnyer saman kan ajekk,.,,,,pssst rancangan apo...manatau den ponah tgk ke..kalo jaman tu den tgh belajo laii...kat subang nun ekekekkeke

Aryana & Adrienna said...

sian kiter menjd mangsa keadaan ....niat kiter suci lg murni ....agak2 ko kalo kiter masih lg berkecimpung dlm arena nie ...mesti dha glamour setaraf ngan erra fazira kan ...

C said...

ek eleh ko bgtau sapa producer 2 suka2 nk mperkotak katikkn track bottom sek kita...

mam@ju said...

kak lin..ooo rancangan apo..? sat gi ai pulak kena saman kang... starting from R_ _ _ _ _ !!!

ana- erra pajira tu tinggalkan kita jauh sikit ajee...

cyza- aku rasa depa suka track bottom sekolah kita la...!! ehmmm.. ko ada simpan lagi tak suar tu..
mak senah mesti ada..psstt, ri tu kan..aku ada nampak baju sukan skolah..dia dh buat kain buruk...hahahaha